Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding van


Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften, en de context waarin hij functioneert, in kaart worden gebracht. Het is een hele klus, een bijna onmogelijke taak zelfs, om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten. Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken gegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte, gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening. Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho)pedagogen in de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs. Met bijdragen van N. Aelterman, D. Baeyens, P. Bijttebier, V. Briers, E. Buyse, H. Colpin, A. de Groot, V. Donche, J. Fontaine, E. Gadeyne, V. Germeijs, P. Ghesquière, L. Goossens, H. Grietens, M. Huizinga, H. Koomen, W. Lens, B. Maes, F. Mels, B. Orobio de Castro, N. Pameijer, M. Pluymakers, A. Ponsioen, W. Resing, H. Roeyers, W. Ruijssenaars, M. Schittekatte, J. Spilt, B. Soenens, A. van der Leij, F. Van de Vijver, J. van Hell, H. van Luit, M. van Minderhout, M. Vansteenkiste, K. Vernooy, K. Verschueren, M. van Weerdenburg, S. Wouters en M. Wijnekus.

Auteur Karine Verschueren, Karine
ISBN 9789044134438 Bindwijze Paperback / softback
34.90 Levertijd: Reserveerbaar, verwacht 5 september 2016 >> Meteen bestellen bij
Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding
  • Prijzen
  • Specificiaties
  • Reviews
Categorie Onderwijs algemeen
Rubriek Pedagogiek
NUR code 847
Betrokkenen Auteur: Karine Verschueren, Karine
Redacteur: Helma Koomen, Helma
ISBN 9789044134438
Bindwijze Paperback / softback
Jaar uitgave 2016
Taal nl
Druk 1
Geïllustreerd Nee
Publicatie status Active
Handboek-diagnostiek-in-de-leerlingenbegeleiding kreeg in totaal 0 review(s) en kreeg een gemiddeld cijfer van 0 uit 10
Geef hieronder uw mening
  Slecht Matig Gemiddeld Goed Uitstekend
Prijs
Kwaliteit
Uw gegevens
Uw review